Kwaliteit

Lachgas bestaat in drie varianten. Het technisch lachgas, food grade, wat ook in patronen zit en medisch lachgas. De hoeveelheid koolmonoxide wordt aangeduid met ppm, parts per million. Hoe meer van dit bestanddeel aanwezig is hoe slechter het is voor een mens.

Medisch lachgas heeft de laagste concentratie van koolmonoxide (0-2 ppm) food grade (30-40 ppm) ) en industrieel lachgas (300-500 ppm).

BVLL is van mening dat enkel medisch lachgas en food grade lachgas in aanmerking mag komen voor menselijk consumptie. Food grade lachgas kan enkel uit cylinders worden verstrekt, en niet via ampullen, aangezien hier mogelijke gezondheidsrisico’s kunnen optreden.  Daarnaast leveren de vele lege ampullen, die veelal door gebruikers buiten worden gedumpt, overlast op voor de omgeving en brengen deze schade toe aan het milieu.

Ook moet de consument makkelijk inzicht kunnen krijgen welk type gas hij consumeert. Gebruikers zijn vaak niet goed op de hoogte van de verschillen in kwaliteit lachgas en heeft de consument dus eigenlijk geen notie van wat hij/zij precies gebruikt.

BVLL werkt aan een systeem om dit voor consumenten inzichtelijk te maken.