Verantwoording

Op dit moment wordt er door een deel van de samenleving geroepen om een totaalverbod op lachgas. “We hebben overlast van louche verkopers op straat en overal rondslingerende patronen, er zijn gevaren in het verkeer en het is heel slecht voor je, minister Grapperhaus sprak zelfs over ‘levensgevaarlijk’”. Zo maar een paar redenen die aangevoerd worden om een verbod te rechtvaardigen.

Als BVLL zijn wij tegen een verbod. Logisch, aangezien het onze handel betreft, maar dat is niet de voornaamste reden. Als zou blijken dat het product dat we verkopen ernstige gezondheids- of verslavingsrisico’s met zich zou mee brengen, zouden we een verbod begrijpen. Dat is echter niet het geval. Aangetoond is dat alcohol aanzienlijk slechter voor ons is dan het gebruik van een ballon lachgas. Feit is dat, bij extreem gebruik, er serieuze gezondheidsrisico’s zijn. Maar die zijn er net zo goed bij extreem gebruik van alcohol, energiedranken en candybars.

Het product lachgas is enorm snel een hype geworden en daarom is het voor overheden lastig hier mee om te gaan. Het makkelijkste lijkt een verbod, terug naar de situatie van drie jaren geleden. Het verschil is dat doordat lachgas zo’n hype is geworden in de afgelopen drie jaar, we niet meer terug kunnen naar de oude situatie. Bij een verbod zal de legale verkoop stoppen, maar het gebruik niet. Die geest is niet meer terug in de fles te krijgen en dus zal de verkoop zich verplaatsen naar het criminele milieu. Daar zal geen oog zijn voor volksgezondheid, veiligheid en kwaliteit van het product. Het zal de overlast rond patronen en louche verkopers niet oplossen en er zal geen voorlichting zijn over gebruik.

Neem je dus je verantwoording als politicus, als je oproept tot een verbod? Of zou je juist verantwoording nemen als je kiest voor een traject waarin we regulering en voorlichting centraal zetten. Het kost waarschijnlijk meer moeite, maar uiteindelijk zullen we als maatschappij beter af zijn, is onze stellige overtuiging.