Wetgeving

Lokale overheden worstelen met het “probleem”. De verkoop van het product is legaal, maar onder maatschappelijke druk, wordt momenteel nagenoeg overal de verkoop op festivals verboden, zonder dat hier een inhoudelijke reden, of wetgeving aan ten grondslag ligt.

De verkoop van lachgasballonnen in horecagelegenheden en op festivals is volkomen legaal. Het simpelweg verbieden van het product, omdat we dan van de maatschappelijke onrust af zouden zijn is niet alleen onjuist, het is ook onnodig. Een verbod zorgt er niet voor dat er geen lachgas meer verkocht wordt, het zorgt ervoor dat er geen enkele controle meer is op zaken zoals volksgezondheid en veiligheid. De verkoop zal verschuiven naar het criminele milieu, met alle gevolgen en overlast van dien.

Hoewel we tegen een totaal verbod zijn, zou het zeker goed zijn als bepaalde zaken aangepakt en strafbaar zouden worden. Het feit dat momenteel iedereen die aan een tank lachgas kan komen, dit zonder problemen mag verkopen, zoals op Koningsdag in Amsterdam, is niet wenselijk. Dat politie hier nu niet tegen op kan treden, is uiteraard geen goede ontwikkeling. Mensen die lachgas onverantwoord gebruiken, zoals in het verkeer, dienen keihard aangepakt te worden.