Volksgezondheid

Uit onderzoek van o.a. het RIVM blijkt dat bij normaal gebruik, 10 ballonnen per keer en niet vaker dan eens per maand, er geen gezondheidsrisico’s zijn. Lachgas is een relatief onschuldig product, maar zonder de juiste voorlichting over gebruik en veiligheid zijn er zeker bepaalde risico’s.

Bij overmatig gebruik, je moet dan denken aan dagelijks enkele honderden ballonnen, over een langere periode, kan een permanent vitamine B12 tekort ontstaan, met ernstige neurologische schade tot gevolg.

Hoewel deze gevaren pas aan de orde zijn bij exceptioneel veel gebruik, vinden wij het als branchevereniging erg belangrijk om mensen hierover voor te lichten. Het gebruik van het product kan op een leuke en veilige manier, juist als mensen ook goed doordrongen zijn van de risico’s.

BVLL pleit dan ook voor een landelijke voorlichtingscampagne, om bewustwording over wat het product nu precies in houdt, wat de werking is, maar ook waar de gevaren zitten. Als er brede bewustwording ontstaat over deze onderwerpen, zowel bij gebruikers, maar ook bij bijvoorbeeld ouders en overheden, kunnen we toewerken naar veilig gebruik van lachgas.

Als lachgas door een verbod verdwijnt naar het criminele milieu, zal het gebruik niet stoppen, maar is de kans op deze brede bewustwording verkeken.